امروز:

فرجام ازدواج موقت چیست؟

» نوع مطلب : زناشوئی ،

فرجام ازدواج موقت چیست؟

 

به منظور شناخت تمامی ابعاد پدیده ازدواج موقت، بررسی این موضوع از دید روانشناسی نیز خالی از لطف نیست به همین منظور به سراغ دکتر ایمانی، روانشناس رفته و نظر وی را پیرامون این مسئله جویا شدیم.

به نظر شما بهترین شکل خانواده را در چه قالبی می‌توان دید؟

حد و مرز آشنایی پیش از ازدواج

طبق برداشت من از مضامینی که اسلام پیرامون بحث خانواده و ازدواج نام برده است، خانواده‌ی اسلامی بهترین الگو و گزینه برای تشکیل خانواده است. تفکر اسلامی برای این بنیاد اصلی جامعه، ویژگی‌هایی از جمله خانواده پایدار، سالم، همراه با صمیمیت و بالندگی اعضا را برشمرده است.

 دین اسلام تاکید ویژه‌ای به تشکیل خانواده آن هم از نوع خانواده‌ای دارد که در آن رابطه زن و شوهر نسبت به هم مهربان و صمیمی بوده و رحمت بین آن‌ها برقرار است و همین شکل از خانواده است که محور تشکیل خانواده در اسلام محسوب می‌شود و تربیت فرزند سالم، ثمره‌ی این نوع از روابط خواهد بود.

طبق فرمایش رحمت للعالمین، هیچ بنایی مستحکم‌تر از بنای خانواده نیست و خداوند خود بذر الفت را در دل اعضای خانواده‌های دینی می پاشد.

علاوه بر الگوی اصلی و محوریت زوجی خانواده در اسلام، اشکال دیگری هم برای تشکیل خانواده می‌توان برشمرد؟

اساس و بنیاد خانواده همین زوج محوری است با این حال ما شاهد استثناهایی در تشکیل خانواده هستیم و این استثناها مسبب وقوع وضعیت‌های متفاوتی هستند که بحث ازدواج موقت نیز یکی از این موارد محسوب می‌شود.

در احادیث آمده است که فردی نزد علی ابن موسی‌الرضا رفته و مسئله ازدواج موقت خود را با ایشان مطرح می‌کند و امام که از وضعیت تأهل او خبر داشتند در پاسخ به خواسته شخص می‌فرمایند که «تو را با ازدواج موقت چه کار».در واقع این روایت بیانگر این نکته است که شخص متأهل، باید نسبت به حفظ وضعیت تأهل خود محتاط باشد.

در فرقه دینی شیعه بحث حدود الله مطرح است و هر کاری که ما به عنوان پیروان دین مبین انجام می‌دهیم باید در چارچوب این فقه و مرز الهی باشد و این مسئله باید در تمام سطوح زندگی اعم از خرد و کلان دیده شود و بحث ازدواج و تشکیل خانواده نیز یکی از اساسی‌ترین مباحثی است که فقه اسلامی برای آن قاعده‌های خاصی را دارد.

بر سر راه ازدواج جوانان موانع متعددی وجود دارد و هر روز هم ما شاهد سخت‌تر شدن شرایط ازدواج هستیم. غافل از اینکه جوانان نیازهای خاص خود را دارند از جمله نیازهای عاطفی و جنسی؛ که چگونگی برآورده شدن آن و اینکه از چه راهی به آن‌ها پاسخ داده شود، بسیار حیاتی به شمار می‌رود و عدم توجه منطقی به این نیازها می‌تواند امیال جنسی سرکوب شده و در نهایت اختلال در فرد را سبب شود.

از ضرورت سامان دهی جنسی در جوانان بفرمایید.

بر سر راه ازدواج جوانان موانع متعددی وجود دارد و هر روز هم ما شاهد سخت‌تر شدن شرایط ازدواج هستیم. غافل از اینکه جوانان نیازهای خاص خود را دارند از جمله نیازهای عاطفی و جنسی؛ که چگونگی برآورده شدن آن و اینکه از چه راهی به آن‌ها پاسخ داده شود، بسیار حیاتی به شمار می‌رود و عدم توجه منطقی به این نیازها می‌تواند امیال جنسی سرکوب شده و در نهایت اختلال در فرد را سبب شود.

علاوه بر جوانان بر اساس تخمین‌ها چیزی حدود 4 میلیون زن بیوه داریم که به شدت ضرورت ساماندهی و برنامه ریزی در قبال وضعیت آن‌ها حس می‌شود.

چه مسائلی این تعداد از بیوه زنان را تهدید می‌کند؟

در این گروه ممکن است که برخی از آن‌ها با تعدادی از بیوه مردان ازدواج کنند که این رقم ممکن است 200 تا 300 هزار نفر از بیوه زنان را تشکیل دهد و تعداد زیادی باقی می‌مانند حال اینکه آیا این افراد باید تا آخر عمر مجرد بمانند و با تهدیدهایی از جمله ابتلا به آسیب‌های روحی و روانی و نیازهای بی پاسخ دست و پنجه نرم کنند؟

آیامی توان به ازدواج‌های موقت خوش‌بین بود؟ همه این نوع از ازدواج‌ها فرجام‌های یکسانی دارند؟

تصور همه از ازدواج موقت این است که چند صباحی طرفین با هم هستند و پیوندی بین دو فرد برقرار می‌شود و پس از آن هر یک به زندگی خود می‌روند در حالی که همه ازدواج‌های موقت به اینجا ختم نمی‌شوند به طوری که در بین مراجعین، من زوجین بسیاری را مشاهده کرده‌ام که پس از ازدواج موقت و به دلیل شناخت خوب از هم، به ازدواج دایم روی آوردند.

و ازدواج موقت عاملی بود برای ازدواج دائم. چرا نباید این فکر را بکنیم که شروع یک ازدواج موقت ممکن است به یک پیوند دایم تبدیل شود.

دکتر ایمانی

با این همه باید با خانواده هماهنگ باشیم و برای استحکام ازدواج دائم تلاش کنیم و اگر ازدواج دائم را برای فردی که نیاز به رسیدگی به مسائل جنسی دارد نادیده بگیریم، احتمال آن هست که دست به ابزارهای پرخاشگری جنسی بزند و حتی ممکن است به خود ارضایی نیز روی آورد.

 بسیاری از خانواده‌ها به ازدواج موقت خوش‌بین نیستند، این امر منطقی است؟

ضمن اینکه روی ازدواج زوجی به عنوان خانواده هسته‌ای و محوری تاکید می‌شود، در شرایط خاص گاهی  فردی در بحران جنسی به سر می‌برد و اگر ازدواج صورت نگیرد به سمت روابط نا مشروع سوق پیدا می‌کند. ممکن است خانواده بعد از آگاهی از این مسئله نسبت به آن چشم پوشی کند اما اگر همین فردی که روابط آزاد جنسی دارد بخواهد طبق شرع رفتار کند و ازدواج موقت را انجام دهد، خانواده نسبت به آن معترض خواهند شد.

پیشنهاد شما برای سامان دهی جنسی در جامعه چیست؟

با این همه ضرورت بر سامان دهی جنسی در جامعه دیده می‌شود و باید طبق یک چارچوب و بر اساس یک سازمان دهی مناسب، بیوه زنان به سمت بیوه مردان هدایت شوند. باید سازمان و یا نهادی عهده دار این مسئولیت شود تا از بسیاری از خطرات و تهدیدهای اجتماعی به دور باشیم.

در مورد جوانان نیز باید زمینه ازدواج زودهنگام را فراهم کنیم تا از بسیاری از خطرات محفوظ بمانند.

ازدواج موقت علی رغم اینکه اتفاق می‌افتد اما از درصد کمتری برخوردار است و معمولاً هم گریبان گیر افرادی می‌شود که از اختلافات خانوادگی و بدرفتاری‌ها از سوی یکی از زوجین رنج می‌برند با این حال متأسفانه در برخی از موارد به جای مراجعه نزدیک مشاور خانواده، معمولاً زوج ناراضی اقدام به پاک کردن صورت مسئله و انتخاب سایر روش‌ها و پناه بردن به ازدواج موقت را ترجیح می‌دهد.

محور، خانواده‌ی زوجی است و بهترین کار در جامعه فعلی سامان دهی روابط جنسی به ویژه در بیوه زنان و بیوه مردان و همچنین تسهیل در ازدواج زودهنگام جوانان است

از مراجعینی که با مسئله ازدواج موقت به شما مراجعه کردند، بفرمایید؟

گاهی در خانواده‌ها، برخی آقایان همسرانی دارند که به دلیل مسائل هورمونی، تمایلی به برقراری ارتباط جنسی با همسر خود ندارند و این مسئله راه حلی به جز ازدواج موقت دارد به طوری که فرد با مراجعه به پزشک مربوطه می‌تواند مشکل خود را حل کند.

حتی در بین برخی از مراجعین، بودند زنانی که مشکل باروری داشتند و خود مطرح کننده ازدواج موقت برای همسرشان بودند. همچنین خود من مراجعی داشتم که دو خانم با هم دوست بودند و یکی از آن‌ها بیوه بود و طرف مقابل با مطرح کردن ازدواج موقت به همسر خود، خواهان سرپرستی شوهرش از آن خانواده بود.

توصیه شما به خانواده‌ها چیست؟

با این همه توصیه بنده این است که مردان تا وقتی که متأهل هستند خانواده خود را حفظ کنند، مشکلات خود را از طریق مشاوره حل کنند و خانواده زوجی خود را دوام ببخشند.

به رغم همه نکات گفته شده باید در ازدواج‌های موقت، بحث بهداشت جنسی را در نظر گرفت چرا که ممکن است معدود افرادی با نیت‌های شوم و در ظاهر ازدواج موقت اقدام به انتقال بیماری‌های مقاربتی کنند و باید نسبت به نزدیکی با افراد هوس باز به شدت پرهیز کرد.

آیا می‌توان گفت که مردان ایرانی تنوع طلب هستند؟

ازدواج مجدد

 

نه این مسئله مصداق کلی ندارد تنوع طلبی تنها خاص ایرانی‌ها نیست و اگر برخی‌ها با برشمردن این ویژگی که مردان مسلمان می‌توانند 4 زن اختیار کنند تنوع طلبی را به مردان تعمیم می دهند باور غلطی است.

آیا تبعات شکست عاطفی در ازدواج‌های موقت بیشتر از ازدواج‌های دائم است یا خیر؟

همین که فرد از ابتدا می‌داند رابطه‌ای موقت را تجربه خواهد کرد، شناخت متفاوتی نسبت به این قضیه پیدا می‌کند و خود این ذهنیت نسبت به ازدواج موقت در روحیه طرفین رابطه بسیار موثر است.

با این حال نمی‌شود اثر عاطفی این قضیه را انکار کرد و در اینجا باید امتیازات و مشکلات را در ترازو گذاشت و مقایسه‌ای انجام داد و باید گفت به تعادل روحی رسیدن طرفین، در ازدواج دائم از امتیازاتی است که می‌تواند جای شکست عاطفی ناشی از جدایی یک رابطه موقت را پر کند.

 با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید، در پایان اگر نکته‌ای باقی مانده است، بفرمایید؟

در پایان باز هم باید تاکید کنم که محور، خانواده‌ی زوجی است و بهترین کار در جامعه فعلی سامان دهی روابط جنسی به ویژه در بیوه زنان و بیوه مردان و همچنین تسهیل در ازدواج زودهنگام جوانان است.


نوشته شده در : جمعه 29 دی 1391  توسط : موسی نایینی.    نظرات() .

برچسب ها: ازدواج موقت ، تشکیل خانواده ، وضعیت تأهل ، ازدواج جوانان ، بیوه زنان ، سامان دهی جنسی ،

ازدواج موقت را ترویج کنیم

» نوع مطلب : زناشوئی ،

 ازدواج موقت را ترویج کنیم

 

به همین منظور تبیان به سراغ دکتر ابهری، جامعه شناس و رفتار شناس رفته و جویای درستی و یا نادرستی ازدواج‌های موقت از زبان ایشان شدیم.

ازدواج

 

از دید جامعه شناسی، ضرورت ازدواج در چیست؟ این علم در مورد رفتار شناسی ازدواج‌های موقت، چه تبیینی ارائه می‌دهد؟

«ازدواج به عنوان یک پیوند عاطفی رابطه‌ای است که میان دو انسان صورت می‌گیرد و با آغاز این رابطه، کاشانه‌ای شکل می‌گیرد و با تولد فرزندان جامعه ادامه می‌یابد و این مسئله از ضروریات هر جامعه است.».

دو شکل از ازدواج به طور قانونی و منطقی وجود دارد که اولین شکل آن ازدواج دائم بوده که به اندازه کافی در مورد آن بحث و گفتگو گردیده است. اما گروه دوم ازدواج موقت است که در فقه شیعه وجود دارد و در صورت اجرا می‌تواند یکی از راه کارهای اصلی مقابله با فحشا و خود فروشی و تولد کودکان بی هویت گردد.

به نظر شما، ازدواج موقت آری یا خیر؟

بعد از 30 سال تجربه تلخ و شیرین در آسیب شناسی اجتماعی در کشور به این نتیجه رسیده‌ام که توسعه و تبلیغ ازدواج موقت هیچ مغایرتی با گسترش ازدواج دائم نداشته و حتی ممکن است مقدمه‌ای برای ایجاد در روابط عاطفی و افزایش آمار ازدواج دائم باشد.

چه دیدگاه‌هایی مخالف ازدواج موقت هستند؟ آیا این مخالفت‌ها منطقی است؟

معمولاً دو گروه مخالف با ازدواج موقت در جامعه وجود دارند که بدون توجه به جنسیت آن‌ها باید عرض کنم، گروه اول کسانی هستند که علاقه ندارند در چارچوب‌های قانونی و شرعی قرار گیرند و لجام گسیختگی رفتاری را برای خود انتخاب کرده‌اند. تنوع طلبی و عدم پایبندی عاطفی باعث گریز این افراد از ازدواج مخصوصاً از نوع موقت آن است.

گسترش ازدواج دانشجویی، ایجاد امکان ازدواج‌های موقت برای جوانان مجرد و بیوه‌های جوان در کنار حرکت جدی و دلسوزانه در راستای ایجاد امکانات و تسهیلات ازدواج دائم، قدم‌هایی هستند که باید برداشته شوند. آنگاه است که ملاحظه خواهیم کرد که دیگر زنان خیابانی و بیماری‌های وحشتناکی از جمله ایدز، از جامعه رخت بر می‌بندند

گروه دوم را فمینیست‌ها و کسانی که سنگ دفاع از حقوق زنان را به سینه می‌زنند، تشکیل می‌دهند و ازدواج موقت را مغایر با شخصیت زن تفسیر می‌کنند. این‌ها اشخاصی هستند که تحت تأثیر فرهنگ‌های غربی، فقط طوطی‌وار بعضی کلمات را بیان می‌کنند و در مقابله با سوالات منطقی ما سکون می‌کنند. از این گروه سوال می‌کنیم :اگر ازدواج موقت مغایر با شخصیت و جایگاه زنان است، خودفروشی و روسپی گری و به دنیا آوردن فرزندان نا مشروع چگونه تعبیر و ارزیابی می‌گردد؟ زنان خودفروش در معرض انواع تهدید های جانی، روانی و رفتاری بوده و هیچ گاه سرنوشت خوشایندی در انتظار آنان نمی‌باشد.

دکتر ابهری

ازدواج موقت برای چه افراد و در صورت داشتن چه شرایطی منطقی است؟

البته ازدواج موقت برای افراد مجرد و کسانی که دارای مشکلات زناشویی می‌باشند، تجویز می‌شود و بسیاری از بانوان با رعایت شرایط، با این سبک از ازدواج موافق هستند. اگر مردی تنوع طلب باشد و کیان خانواده را به خطر اندازد و دامن یک خانواده را آلوده سازد، حساب او از دیگران جدا است چرا که اگر یک جوان مجرد، دانشجو و کارمند توانایی ازدواج دائم را نداشته باشد و یا آمادگی مالی و روانی پیدا نکند، در این جامعه چه باید بکند؟ آیا باید به دنبال نوامیس مردم راه بیفتد و به حریم دیگران دست درازی کند؟ در شرایط حاضر که با گسترش طلاق روبه رو هستیم و قشر جدیدی به نام بیوه‌های جوان در حال ظهور هستند که حداقل سن آن‌ها 19 و حداکثر 25 سال است. خب این زن برای غریزه جنسی خود و حتی مسائل عاطفی و مادی‌اش چه باید بکند؟ پس ملاحظه می کنیم ازدواج موقت فقط برای این است که افراد از نظر روانی پاک بمانند و بپذیرند که مرتکب گناه نشده و اگر فرزندی هم به وجود آمد، پدرش موظف به حمایت قانونی از او باشد.

به نظر شما در جامعه فعلی، شاهد ساماندهی جنسی هستیم؟ چه اقداماتی ضروری است؟

مشکل اساسی ما در بروز خودفروشی و تنوع طلبی برخی از مردان و ظهور مردان خیابانی این است که در 30 سال گذشته ما برای مدیریت غریزه جنسی جوانان و افراد مجرد، هیچ برنامه ریزی فکری نکرده ایم و فقط حرف زدیم، مقاله نوشتیم و همایش برپا کرده‌ایم.

تسهیل ازدواج دائم یعنی مسکن رایگان و ارزان قیمت، پرهیز از شیربها و هزینه‌های این گونه، خودداری از مهریه‌های غیر متعارف و غیر فقهی، پرهیز از هزینه‌های سرسام آور مراسم عروسی، این‌ها گام‌هایی هستند که باید از سوی والدین، نهادهای مسئول و سازمان‌های مرتبط برداشته شود و با درست کردن بسته درباره این گونه از مسائل، قطعاً مشکلات جوانان ما حل نمی‌شود.

خانواده‌هایی که از ازدواج موقت فراری بوده و یا آن را برای فرزندان خود قبول ندارند باید عرض کنم خوب است این گونه والدین سری به مراکز و بیمارستان‌های محل نگه داری بیماران ایدزی بزنند و لحظاتی در مورد آلوده شدن فرزندان خود به گناه و نوامیس مردم تفکر کنند، آنگاه اگر قانع نشدند من حاضرم با آن‌ها صحبت کنم

ازدواج دانشجویی را مناسب ارزیابی می‌کنید؟

گسترش ازدواج دانشجویی، ایجاد امکان ازدواج‌های موقت برای جوانان مجرد و بیوه‌های جوان در کنار حرکت جدی و دلسوزانه در راستای ایجاد امکانات و تسهیلات ازدواج دائم، قدم‌هایی هستند که باید برداشته شوند. آنگاه است که ملاحظه خواهیم کرد که دیگر زنان خیابانی و بیماری‌های وحشتناکی از جمله ایدز، از جامعه رخت بر می‌بندند.

به همه‌ی ازدواج‌های موقت نمی‌توان خوش‌بین بود و آن را مقدمه‌ای برای تبدیل به یک پیوند دائم دانست، نظر شما در این رابطه چیست؟

البته گروهی دیگر، اعتقاد دارند، لزوماً همه ازدواج‌های موقت به ازدواج دائم تبدیل نخواهند شد که البته این نظر درست می‌باشد، مگر قرار است همه ازدواج‌های موقت شادکام باشد و یا همه دوستی‌ها تا قیامت ادامه داشته باشند، خب هر کسی روشی برای ادامه زندگی خود دارد، ممکن است یک خانم ازدواج موقت با جوانان مجرد را برای گذارندن امور عاطفی خود انتخاب کند و امیدی به دوام آن نیست، اینجا دیگر کاری نمی‌شود انجام داد. برای کاهش دامنه آسیب‌های این گونه تصورات باید و باید امکانات ازدواج دائم را برای جوانان فراهم کرد.

ابهری

در رابطه با مدیریت غریزه جنسی در جامعه چه باید کرد؟

مدیریت غریزه جنسی باید همراه با ساماندهی این غریزه بدون فوت و اتلاف وقت، بررسی و اجرا شود. یعنی یک کار گروه مجرب و خبره راه‌ها و روش‌های این مدیریت را بررسی کرده و برای اجرا به سازمان‌های مسئول ارائه دهد و وگرنه باید شاهد تجاوز، جرایم خشن و مرتبط با این مسائل باشیم.

باید سازمان‌های مربوطه مثل بهزیستی به دنبال تصویب قوانین و مقرراتی در راستای حمایت از قربانیان جرایم جسمی و خشونت بوده و برای حمایت و نگه داری از کودکانی که بدون هیچ گناهی متولد می‌شوند، تمهیداتی بیاندیشند تا شاهد کودکان سر راهی نباشیم.

بسیاری از خانواده‌ها مخالف ازدواج موقت فرزندان خود هستند، شما هم با این خانواده‌ها هم عقیده هستید؟

در مورد خانواده‌هایی که از ازدواج موقت فراری بوده و یا آن را برای فرزندان خود قبول ندارند باید عرض کنم خوب است این گونه والدین سری به مراکز و بیمارستان‌های محل نگه داری بیماران ایدزی بزنند و لحظاتی در مورد آلوده شدن فرزندان خود به گناه و نوامیس مردم تفکر کنند، آنگاه اگر قانع نشدند من حاضرم با آن‌ها صحبت کنم.

از صحبت‌ها چنین برداشت می‌شود که رابطه جنسی در ازدواج‌های موقت حرف اول را می‌زند، پس جایگاه عشق در ازدواج چه می‌شود؟

اصولاً عشق باید از ازدواج متولد شود و عشق‌های خیالی و افسانه‌ای دیگر در موزه‌ها وجود دارند، جوانان نباید منتظر عشق‌های رویایی باشند، با منطق می‌توان عاطفه را هدایت کرد.

اگر طبق قواعد اسلام پیش برویم، مسائل و اتفاقات و مشکلات اجتماعی که جامعه فعلی در حال مواجه با آن است، نخواهیم بود.


نوشته شده در : جمعه 29 دی 1391  توسط : موسی نایینی.    نظرات() .

برچسب ها: ازدواج موقت ، ضرورت ازدواج ، ازدواج قانونی و منطقی ، به نظر شما ، ازدواج موقت آری یا خیر؟ ، ازدواج دانشجویی ،

9 ماده ی غذایی چربی‌ سوز

» نوع مطلب : عمومی ،زیبایی ،

9 ماده ی غذایی چربی‌ سوز

 

رژیم غذایی با کالری منفی(Negative Calorie Diets) یا به عبارت دیگر رژیم حاوی مواد غذایی چربی سوز همواره مورد توجه و صحبت در محافل عمومی، مجلات و سایت های مختلف است. هدف از این مقاله بیان واقعیت علمی و چگونگی اثربخشی این رژیم ها و مواد غذایی معروف به چربی سوز در کاهش وزن می باشد.

در حقیقت ادعای رژیم های با کالری منفی و مواد غذایی چربی سوز بر این اساس است که این دسته از مواد غذایی ضمن آن که دارای کالری پایینی هستند، در بدن انرژی بیشتری نسبت به آن چه که از مصرف آن ها جذب می شود، صرف هضم و جذب آن ها گردد. در نتیجه خوردن آن ها نه تنها کالری به بدن اضافه نمی کند، بلکه مقداری انرژی نیز برای متابولیسم آن ها از ذخایر انرژی بدن گرفته می شود و برخی در ادامه نیز چنین نتیجه گیری کرده اند که هر چه قدر بخواهید می توانید از این مواد غذایی مصرف کنید و همچنان وزن خود را کاهش دهید.

چند مثال هیجان انگیز هم غالبا برای خوانندگان زده می شود، کرفس و کلم بروکلی از نمونه های رایج هستند. مثلا در مورد کرفس گفته می شود که 40 گرم کرفس 7 کیلوکالری انرژی دارد، در حالی که بدن به 30 کیلوکالری برای هضم و جذب آن نیاز دارد، اگر چنین مطلبی درست باشد شما 23 کیلوکالری منفی مصرف می کنید و اگر در روز 5 بار مصرف آن را تکرار کنید، در پایان ماه حدود نیم کیلوگرم وزن کم می کنید. همچنین در مورد کلم بروکلی ذکر شده است که مصرف 100 گرم آن باعث صرف 55 کیلوکالری از بدن برای هضم و جذب آن می شود و یا در مورد پرتقال گفته می شود 25 کیلوکالری نهایتا از بدن گرفته می شود تا این میوه مورد استفاده بدن قرار گیرد!!! و یا گریپ فروت را یک کاتالیست سوزاننده ی چربی معرفی کرده و بنابراین مصرف آن را قبل و یا همراه وعده غذایی توصیه می کنند!!!!

سبزیجات دارای کالری منفی عبارتند از: گل کلم، کرفس، مارچوبه، کلم بروکلی، کلم برگ، بادمجان، هویج، کاسنی، شاهی، خیار، رازیانه، کدو، تره فرنگی، کاهو، ترب، فلفل، تربچه، اسفناج، گوجه فرنگی، شلغم، سیر، لوبیا سبز و ریواس

این ایده و تئوری که گستردگی بسیاری در سایت های اینترنتی، کتاب ها و تبلیغات الکترونیک به ویژه از سال 2005 میلادی پیدا کرده است، در وهله ی اول بسیار جالب و خوشایند به نظر می آید، اما آیا این ایده با فیزیولوژی و عملکرد متابولیکی واقعی بدن هماهنگی دارد؟ آیا خوردن هر چه بیشتر این مواد غذایی آن طور که ادا می شود باعث می گردد تا بدن مانند یک ماشین چربی سوز عمل کند؟ با این که با یک جستجوی ساده ی "رژیم غذایی با کالری منفی" در اینترنت با انواع بسیار متنوعی از این رژیم ها مواجه می شوید، اطلاعات بسیار کمی همراه با این رژیم ها به ما داده می شود. در عوض با تبلیغات بسیار گوناگون، ذهن شما را همزمان درگیر می کنند، مثل کاهش وزن از طریق هیپنوتیزم و....

در کتاب رژیم غذایی با کالری منفی حدود 100 ماده غذایی با خاصیت فوق برای شما نام برده می شود که با خوردن آن ها بدون این که نیازی به ورزش و یا روزه داری و یا تحمل گرسنگی داشته باشید، می توانید در 7 روز 7 کیلوگرم وزن کم کنید و 3 برابر سریع تر از سایر رژیم ها لاغر شوید، البته این لیست و کتاب 80 صفحه ای الکترونیک بعد از پرداخت حدود 20 دلار در اختیار شما قرار داده می شود و غالبا یک حراج چند دلاری نیز در گوشه صفحه شما را به پرداخت این مبلغ تشویق می کند!!!

حال بگذارید با یک عینک علمی که با فیزیولوژی و متابولیسم واقعی بدن منطبق است این ادعا را بررسی کنیم، زیرا هر ایده و تئوری که در ظاهر به نظر منطقی بیاید، الزاما در بدن ما به همان صورت اتفاق نخواهد افتاد.

اولا، باید گفت که تاکنون هیچ مطالعه ی علمی چنین تئوری را بررسی نکرده است و به گفته دانشمندانی که بر روی متابولیسم بدن مطالعه می کنند، در حال حاضر ابزار متابولیکی برای سنجش انرژی مورد نیاز برای هضم و جذب مواد غذایی خاص وجود ندارد. به عبارت دیگر هیچ مطالعه تجربی تا امروز انجام نشده که نشان دهد اگر برای مثال مقدار مشخصی شاه توت مصرف کنید، دقیقا چه مقدار انرژی صرف هضم و جذب آن می شود. ضمن آن که میزان مصرف انرژی هضم و جذب مواد غذایی علاوه بر ویژگی های خود ماده غذایی به وضعیت متابولیسم فردی، ترکیب غذای مصرفی در وعده های غذایی قبل، شدت فعالیت فیزیکی و سن بستگی دارد، در نتیجه این مقدار نمی تواند در تمام افراد یکسان باشد.

چربی سوزها

آن چه مسلم است این است که تمام مواد غذایی، حتی آن هایی که در فهرست مواد غذایی با کالری منفی ذکر می شوند، دارای میزان مشخصی کالری می باشند و هیچ ماده غذایی را نمی توانید پیدا کنید که به هیچ وجه دارای کالری نباشد، زیرا مواد غذایی از نسبت های متفاوت کربوهیدرات، پروتئین، چربی و فیبر تشکیل شده اند که یک گرم از آن ها به ترتیب دارای 4، 4، 9 و 2 کیلوکالری هستند.

بنابراین کم کردن وزن به دنبال مصرف مواد غذایی که در فهرست مواد غذایی با انرژی منفی وجود دارند، به جهت آن نیست که این مواد چربی می سوزانند، بلکه به علت جایگزین نمودن آن ها با مواد غذایی پُرکالری است. نتایج یک مطالعه نشان داده است که وقتی وعده غذایی با یک سالاد بزرگ 100 کیلوکالری(مرکب از کاهو، گوجه فرنگی، هویج، خیار، کمی سُس بدون چربی و پنیر موزارلا) شروع می شود، میزان کل انرژی دریافتی در وعده غذایی تا 12 درصد نسبت به زمانی که سالاد مصرف نمی شود کاهش می یابد، ولی اگر وعده غذایی با سالاد کوچک و کم حجم تر ولی 200 کیلوکالری شروع شود، در پایان وعده 8 درصد کالری بیشتری دریافت می گردد و اگر وعده غذایی با سالاد 400 کیلوکالری شروع شود، انرژی دریافتی در پایان 17 درصد بیشتر است. پس در حقیقت ما به دنبال احساس سیری است که کالری کمتری دریافت می کنیم و نه به علت اثرات متابولیک مواد غذایی در بدن.

نکته مهم دیگر آن است که تنظیم رژیم غذایی فقط علم محاسبه کالری مواد غذایی نیست. این اشتباه بزرگی است که رژیم غذایی بیش از محاسبه کالری در موفقیت اجرای بلند مدت رژیم غذایی با کالری منفی، نیاز به انجام تحقیقات بیشتری است، اما به هر حال مواد غذایی که در فهرست ذکر شده قرار دارند علاوه بر این که دارای کالری پایینی هستند، منبع خوبی برای بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر می باشند. پس این مواد غذایی، گزینه های مناسبی در رژیم کاهش وزن هستند و همین امر خود به عنوان اقدامی مثبت برای یک شروع ایده آل پیرامون کاهش وزن دایمی می باشد. گرچه ادعای اثر چربی سوزی که در مورد آن ها القا شده است، پشتوانه علمی ندارد.

میوه های دارای کالری منفی عبارت هستند از: سیب، زغال اخته، گریپ فروت، شاه توت، توت سیاه، گلابی، لیمو، پرتقال، هلو، تمشک، توت فرنگی، نارنگی، هندوانه، طالبی، گرمک، انبه، آلو و آناناس

ذکر این نکته نیز ضرورت دارد که رژیم های با کالری منفی فاقد مقدار کافی منابع کلسیم هستند و مقدار پروتئین و چربی آن ها نیز پایین است، بنابراین مصرف چند هفته و یا چند ماه آن ها، بدن را با کمبود مواجه می کند. از طرف دیگر گر چه کم کردن کالری دریافتی قطعا باعث کاهش وزن می شود، اما باید بدانید که کم کردن بیش از حد انرژی دریافتی، باعث افت متابولیسم بدن و در نتیجه افزایش وزن می شود.

نکته دیگری که مناسب است در این جا به آن اشاره شود، اثر گرمازایی مواد غذایی(Thermic effect of food) یا همان انرژی مورد نیاز برای متابولیسم چربی ها، کربوهیدارت ها و پروتئین ها است که به طور کلی 10 درصد انرژی مصرفی بدن را تشکیل می دهند. این میزان در چربی ها 3 تا 5 درصد، در کربوهیدرات ها 15 درصد و در پروتئین ها حدود 30 درصد است. برای مثال با مصرف سینه مرغ که حدود 200 کیلوکالری باشد 30 درصد انرژی یا 60 کیلوکالری صرف متابولیسم می شود و نهایتا 140 کیلوکالری در بدن باقی می ماند، بنابراین با مصرف منابع پروتئینی کم چرب همراه با منابع موجود در فهرست مواد غذایی با کالری منفی که ارزش ویتامین، مواد معدنی و فیبر بالایی دارند، نه تنها می توانید اشتهای خود را کنترل کنید، بلکه سوخت و ساز بدن خود را در محدوده ی مشخصی می توانید افزایش دهید.

پس نتیجه توضیحات ارائه شده آن است که مصرف میوه ها و سبزی های خاص نمی تواند بدن را به یک ماشین چربی سوز تبدیل کند و مصرف بیش از حد یک ماده غذایی حتی اگر در فهرست مواد غذایی با کالری منفی باشد، زمانی که شما بیش از نیاز انرژی دریافت می کنید، نمی تواند در کاهش وزن موثر باشد. اگر واقعا می خواهید به طور موثر کالری بسوزانید باید ورزش را شروع کنید، زیرا ماده غذایی با خاصیت چربی سوزی وجود ندارد، اما تشویق به مصرف این مواد به جهت نقش آن ها در تامین ویتامین، املاح و فیبر مورد نیاز بدن در رژیم غذایی بسیار مناسب است.


نوشته شده در : جمعه 29 دی 1391  توسط : موسی نایینی.    نظرات() .

برچسب ها: سیب ، زغال اخته ، گریپ فروت ، شاه توت ، توت سیاه ، گلابی ، لیمو ،
  • شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic